Search
  • ליאת ירון

התרגיל שיחמם לכם את החורף



דצמבר שמח לכולם,


סוף סוף יש התחלה מהוססת של חורף! ובמקביל, התחלנו את החודש עם תרגולים מחממי-בטן שונים: נשימות, פיתולים, התחפרות ידיים בבטן, חיזוק שרירי ליבה והארכות קיר הבטן. לצד כל אלה, נעמיק החודש במיוחד באחד מתרגולי הבטן הטובים והמועילים שיש- תרגול האודיאנה.

התועלות של תרגול האודיאנה רבות, וניתן לבצע אותן בבוקר, אפילו במקלחת או רגע לפני שנכנסים לאמבטיה. דרך נהדרת לפתוח את היום באימון קצר, בלי שצריך אפילו לפרוס מזרון יוגה.

אני מזמינה את כולכם להצטרף אלי לאתגר חודשי: כל בוקר לקום אל 3-5 סבבים של אודיאנה.

לא הצלחתם הבוקר? תמיד יש את מחר!

וכך, בהדרגה ובהתכוונות, הרגל חדש ייכנס לחיים.


וגם אם לא הצלחתם להכניס את התרגול לשגרה- כדאי להיזכר בו כשמתעוררים קשיי עיכול, או תחושה של כבדות ודכדוך.


מה זה בעצם "אודיאנה"? - בשמה המלא: אודיאנה בנדהה.

אז קודם כל, פירוש המילים:

המילה "בנדהה" היא סכר, או "נעילה". איסוף. קשירה.

בדרכה של האנרגיה שלנו מלמטה כלפי מעלה אנחנו כמו מפעילים סכרים, ממש כמו סכרים על נהרות גועשים, ששולחים את האנרגיה כלפי מעלה. יש 3 סכרים כאלה, והאודיאנה היא המרכזית שבהם.

המילה אודיאנה היא "מעלה" או "לעוף".

ביחד יש לנו מעין "סכר עולה" או, אם תרצו, "מנעול מעופף". נשמע מוזר? צריך לחוות את זה כדי לראות שבאמת אפשר לעוף עם זה!

הפעלת המנעול האנרגטי הזה מאפשרת לנו לנוע מעלה, לתוך תנוחות המשך כמו בקאסנה (העורב), עמידת ידיים, עמידת ראש, ובכלל- להרגיש כוחות עילוי פנימיים.

מה קורה בתרגול זה:

ההנחייה הבסיסית היא למשוך את הטבור פנימה לכיוון עמוד השדרה ולמעלה לעבר כלוב הצלעות.

תרגול זה יוצר מקום לאיברי הבטן כאשר הסרעפת נמשכת כלפי מעלה אל מתחת לכלוב הצלעות. זהו תרגול משולב לסרעפת, לאברי המטן המרכזית ולאיסוף של הבטן התחתונה- הכל בפעולה המשכית אחת, שמתרחשת כשאנחנו ריקים מאוויר, בתום נשיפה מלאה. בתוך הוואקום של אין-אוויר.


אז למה זה טוב?

*מעורר את אש החיים! אחרי תרגול אודיאנה נהייה מלאי מרץ, ערניים, חדורי מוטיבציה לעשות דברים. לכן התרגול טוב כשנמצאים באנרגיה נמוכה, מצב רוח שפוף, תחושה שהכל סגור וסוגר עלינו. האודיאנה מוציאה לאור את היכולות שלנו ומשחררת אנרגיה נפלאה וחיוניות.

*מחטב ומחזק את הבטן.

* מגביר את היעילות של פעולת שריר הסרעפת, מעמיק את יכולת השאיפה ועושה אותה איכותית יותר.

*הגדלת טווח התנועה של הסרעפת גם מבטיחה שאנרגיה עומדת/אוויר מעופש, שנשאר בשקיות הריאה, יעבור סחיטה ועיסוי למעלה והחוצה.

*מעסה את אברי הבטן- מעי, קיבה, כבד, טחול, כליות, שלפוחית השתן וכן את הלב והריאות. בכך משפר את פעולתם!

*מגביר את "אש העיכול"; משפר עיכול, משפר ספיגה, משפר יציאות.

*מעודד ניקוי רעלים מצינור העיכול.

*ממריץ את זרימת הדם בבטן.

*במושגים רגשיים: שחרור כעסים ומתחים שאצורים בבטן. ובכלל- חיבור לבטן, בכל המובנים. אפילו בהיבט של בעיות בדימוי גוף.

*במושגים האנרגתיים של היוגה המסורתית: זהו כלי להעלאת האנרגיה של הבטן התחתונה (האפאנה) או "אנרגיית הקונדליני" (זו הכלואה בבסיס עמוד השדרה), לעבר מעלה עמוד השדרה. העלאה זו קשורה בהבנה רוחנית עמוקה של חיבור לאלמנטים גבוהים, מעבר לצרכים הבסיסיים הקיומיים שלנו.


התוויות נגד ואזהרות

לא כדאי לבצע אודיאנות במצבים הבאים:

*בֶּקַע (הרניה)

*גלאוקומה

*הֵרָיוֹן

*כיבים דלקתיים במעי או בקיבה

*לסובלים ממחלות לב- להתייעץ קודם עם רופא, ובכל מקרה לתרגל בעדינות.


איך עושים את זה?

שלבי הביצוע:

1. עמידה בפיסוק קל, ברכיים מעט כפופות, ידיים נשענות על הירכיים, ראש מוטה קצת לפנים.

2. שאיפה עמוקה, אחריה נשיפה מלאה. בפעם הראשונה לפני שמתחילים את התרגיל כדאי לתרגל כמה נשיפות קצרות וחזקות (כמו בנשימת קפלבהטי או הנשימה הטיבטית, שבה נושפים תוך הוצאת הצליל צ'צ'צ'...).

3. אחרי שאיפה עמוקה- נשיפה מלאה (אפשר בפה מעט פתוח), תוך שימוש באיסוף שרירי הבטן כדי להוציא שאריות אוויר.

4. מכאן עד סוף התרגיל- להחזיק ללא אויר! שלב זה נקראה "קומבקה ריקה".

5. להרפות את שרירי הבטן!

6. עדיין בתוך העצירה ללא אויר: לבצע מעין "שאיפה בלי אוויר"- הצלעות נפתחות כמו כדי לקבל אויר, אך מכיוון שאנחנו לא מאפשרים לאויר להיכנס- הסרעפת ואברי הבטן מתחילים להישאב אל תוך הואקום שיצרנו בצלעות. אנחנו עוזרים לפעולה זו ע"י הוספת איסוף אקטיבי של הבטן באותו כיוון- פנימה ומעלה.

7. להחזיק כך כ-5-15 שניות, או כמה שניתן להישאר ללא אויר, מבלי שנכנסים למתח.

8. לשחרר הכל ולנשום רגיל.

9. בצעו נשימה או שתיים מלאות, שקטות, לפני שעושים חזרה נוספת.

10. מומלץ לתרגל 3-5 סבבים כאלה. האיסוף יעמיק מסבב לסבב, ומיום ליום, עם התרגול.


->הדגמה קצרה (כדאי להסתכל על הדמות במראה).



 

"מכל הבנדהות- אודיאנה היא הטובה מכולן, כי עם התרגול שלה היא מעוררת שחרור ספונטני. היא השער לחופש" (האטה יוגה פרדיפיקה).

 

=> לעוד הדגמה (הפעם לא שלי...), כולל הצגה של טכניקה יותר מתקדמת, בשם נאולי.


להתראות בשיעורים. נתחמם יחד, ונגלה את הכוח הפנימי!


=> למערכת השיעורים המעודכנת.


=> לעוד תרגולי בית: דפים להדפסה | סרטונים | הרפייה מונחית


 


139 views0 comments

Recent Posts

See All

יוגה מסקרנת אותך?

מנויי הבלוגיוגה מקבלים ניוזלטר חודשי עם:

* טיפים * המלצות * מפגשי העשרה * סרטונים

וכל מיני רעיונות מעניינים מעולם היוגה.

מוזמנים להירשם לבלוגיוגה כאן: