אז מה היה לנו?
ניסינו להגדיר לעצמנו מהו האושר בשיטת "נטי נטי" – לפי מהו לא:
לא תלוי נסיבות חיים מוצלחות- קיים לכשעצמו
לא העדר-של-חוסר - קשור בשביעות רצון ממה שיש
לא בעבר, לא בעתיד- קשור להווה, להוויה
לא העדר קושי או כאב - קשור ליכולת לעשות איזושהי התמרה לכאב כך שלא יהפך לסבל.
"האושר העילאי מושג דרך שביעות רצון" ".(פטנג'לי, סוטרה 2.42).
נגענו ברעיון הסבל מהו לפי היוגה:
סבל לפי היוגה מקורו בבורות. באי ראיה של המהות האמיתית שלנו.
כשהקשיים נחווים בתור המהות הם הופכים לסבל.
" יש לדחות את הסבל עוד בטרם בא".(פטנג'לי, סוטרה 1.16)
מיפינו את האדם לפי היוגה, ובררנו היכן מתחבא האושר:
מודל חמשת הקושות (Koshas) על פי היוגה טוען שהגוף האנושי מורכב מחמש שכבות, "מעטפות":
הגוף הפיזי – Annamaya Kosa
גוף האנרגיה– Pranamaya Kosha
גוף המחשבות והרגש -Manomaya Kosha
גוף התבונה העמוקה- Vijnanamaya Kosha
ו- גוף האושר!! האושר הקיומי - Anandamaya Kosha
* שיטות נשימה (פראנימה) העוזרות להיות בקושי ומבלי שיהפך לסבל.
* תרגול פראנמיה ותרגול הגוף הפיזי - ככלי לריכוך הנוקשות של השכבות וגילוי רבדי האושר של הקיום.
לטפח מה שרצוי לנו:
שוחחנו על רעיון טיפוח האושר ועל האפשרות לייצר טיפוח של הצמחים הרצויים לנו בשדה חיינו, במקום לדשן את החסרונות והיבלית.
"כשהחשיבה פגומה יש לטפח את ההיפך". (פטנג'לי, סוטרה 2.33)
ועל כך שטיפוח ההיפך לפי היוגה הוא, במובן העמוק יותר, היפוך הראייה האשלתית שלנו לגבי המציאות:
"אי ידיעה היא ראיית החולף כנצחי, הטמא כטהור, המצער כמענג, ושאינו הוא עצמו כ'עצמי'. " (פטנג'לי, סוטרה 2.5).
המחסומים לאושר, מעוררי הסבל:
דברנו על רעיון הקלשות (klesha) - מקורות הסבל, שהכרה בהם מרמזת על הדרך להתמודד מולם:
"חמשת המכאובים הם: אי ידיעה (avidya ), 'תחושת אני' (asmita), השתוקקות (raga), סלידה (dvesha) והפחד מהמוות (abhinivesha). (פטנג'לי, סוטרה 2.3).
****
ומשהו לסיום:
"השמחה לא נובעת ממה שיש לך אלא ממה שיש בך" (חז"ל).
מי ייתן ונהיה משוחררים מסבל
מי ייתן ונדע אושר
אמן.