top of page
חיפוש
  • ליאת ירון

להוציא את האדם הבריא שבתוכנו - יוגה תרפיה לעזרת חולי פיברומיאלגיה


יוגה תרפיה לפיברומיאלגיה

ביום ראשון הוזמנתי ע"י מיכל אלימלך, מקדמת הבריאות של עיריית מודיעין (כן, יש פונקציה כזו שם בעירייה!!) להשתתף ברב-שיח מומחים בנושא מחלת הפיברומיאלגיה.

לטובת מי שהיה, מי שלא היה אך מתעניין, ומי שחושב שיש לו למי לעזור באמצעות מידע זה- אני מביאה בזאת תקציר של ההרצאה שנתתי. עניינה של ההרצאה היה כיצד יוגה תרפיה יכולה לסייע לחולי פיברומיאלגיה. ואלו עיקרי הדברים:

יוגה היא תרגול שמטרתו הקלת סבל וקידום היכולת לחוות אושר פנימי עמוק. כשאנחנו מתמודדים עם פיברומיאלגיה, הרי שמטרת-על זו רלבנטית במיוחד.

ההיבט הפרקטי, דרכו מיישמת היוגה מטרה זו, כרוך (בין היתר) בסוג ייחודי של פעילות גופנית. ככלל נמצא במחקרים רבים, שפעילות גופנית מועילה במצב פיברומיאלגיה. אך איזו פעילות נבחר לנו? ואיך לנוע כשהכל כואב?

כאן יכולה היוגה להציע מענה בעל אפיון מאד רלבנטי. מדובר בפעילות גופנית מעמיקה, הוליסטית, שבצורה התרפויטית מהווה נדבך חשוב בניהול פיברומיאלגיה.

במילה הוליסטית הכוונה הינה עבודה בו זמנית על המכלול:

  • הרובד הפיזי של שרירים ומפרקים,

  • הרובד הפיזי של מערכות פנימיות יותר כמו עיכול, מערכת הנשימה וכו'

  • הרובד המנטלי של מחשבה, עמדות ותפיסות, שכולל יכולת ריכוז והשקטה

  • והרובד הרגשי של עבודה עם התחושות עצמן והרגשות שהן מעוררות, בחינה מחדש של התהליך שהופך כאב לסבל והיכולת לשלוט טוב יותר בתהליך זה, וכדומה.

ומהי הצורה התרפויטית של היוגה? בהקשר לליווי מצבי כאב כרוני למיניהם, כמו גם מגבלות פיזיות, דחק נפשי וקשיים בעלי מורכבות, אנו פונים לעזרתה של היוגה תרפיה. עמודי התווך של התחום הנקרא יוגה תרפיה הינם:

  • שילוב של ידע מדעי – על גוף האדם, על פתולוגיות שונות - עם כלים מרפאים שיש לעולם היוגה להציע.

  • טיפול שבו המטופל אקטיבי – והמטפל רק מנחה אותו

  • ההנחיה באה מתוך התבוננות על האדם כמכלול, כרב-מערכת

  • מושם דגש מיוחד על התאמה אישית לאדם שלפניו

ארגז הכלים של היוגה מכיל 1. נשימה – תרגולי נשימה שמובילים לתשומת לב, להשקטת המערכת העצבית, ולשפור תפקוד איברים ומערכות פנימיות; 2. גיוס תודעה – כל הקשור לתשומת לב, ריכוז, והתכוונות מחשבתית לאיכות תנועה שטובה לנו, 3. ביצוע תנוחות ותנועות מחזקות ומגמישות, 4. מדיטציה- הן כתרגול בפני עצמו והן ע"י יצירת תנועה מדיטטיבית, 5. הרפיה - לימוד היכולת להרפות. גם כתרגול בפני עצמו וגם תוך כדי מאמץ.

לסיכום, היוגה הינה פעילות גופנית מורכבת והוליסטית – וכך היא פוגשת כל אדם, בכל מצב - באופן מותאם אישית לו. הגישה הייחודית שמביאה היוגה תרפיה מאפשרת להקל במחלה המורכבת הזו, פיברומיאלגיה, שאף היא באופייה רבת פנים, ואינה תוקפת את האדם על מישור אחד ויחיד.

ניתן לקבל טיפול והדרכה או באמצעות מפגשים אישיים או בתרגול קבוצתי – או ע"י שילוב בין השניים.

מי ייתן ונדע כולנו להפיק את המירב מהגוף, להשיל כאב מיותר שמתווסף כל כך הרבה פעמים על הכאב הראשוני דרך מנגנונים של כיווץ, חוסר תנועה וחוסר נשימה שאנו מפעילים כשכואב לנו, ושנצליח למצות את מלוא פוטנציאל הריפוי החבוי בנו, לעתים במקומות נסתרים מן העין. אמן.


115 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

יוגה מסקרנת אותך?

מנויי הבלוגיוגה מקבלים ניוזלטר חודשי עם:

* טיפים * המלצות * מפגשי העשרה * סרטונים

וכל מיני רעיונות מעניינים מעולם היוגה.

מוזמנים להירשם לבלוגיוגה כאן: 

bottom of page