top of page
חיפוש
  • ליאת ירון

מהי התנוחה האהובה עליכם?



חודש יוני הגיע, וזו הזדמנות לציין את חודש היוגה הבינלאומי (או ליתר דיוק- החודש בו נופל יום היוגה הבינלאומי, ב-21/6) – ולחגוג את מה שהיוגה מעניקה לנו

לרגל יום היוגה שווה לעצור רגע ולשאול את עצמנו: מהו בעצם הייחוד של היוגה? מהו הסוד שלה? מדוע היא כל כך משפיעה עלינו, מלווה אותנו בדרכי החיים, נותנת משהו שלא דומה לשום דבר אחר?

התשובה אולי טמונה בעצם העובדה שקשה לתת תשובה אחת מלאה. חלק מ"הסוד של היוגה" הוא הרב-רובדיות שלה. אין משהו אחד בודד שהיא מעניקה לנו, אלא רשת שלמה של אלמנטים ששזורים האחד בשני, ונשזרים בהיבטי הקיום המגוונים שמהווים את העצמי שלנו.

פעם נתקלתי במאמר שריכז תשובות של מורים ליוגה לשאלה: "מהי התנוחה ממנה למדתם הכי הרבה?" יש בסקר הזה סוג של ניסיון להתמודד עם השאלה "מה נותנת לנו היוגה". היו כמובן תשובות מגוונות. היו שבחרו בתנוחות מאתגרות, אחרים דוקא בפשוטות והמשקיטות יותר, כל אחד תיאר דרך אחרת בה היוגה נגעה בחייו ולימדה אותו משהו מהותי על עצמו ועל החיים. מתוך שלל התשובות בחרתי עבורכם הפעם תשובה אחת שחזרה כמה פעמים והיא: "עמידת ראש".

אולי כי אני די מזדהה איתה.

יש משהו מאלף בתהליך הלימוד של עמידת ראש. במעבר מ"אין מצב שאני עושה את זה" למצב של "איזה מזל שיש לי את זה".

אז אני מקדישה את הטור הזה היום לאינפורמציה מעניינת על תנוחה זו, שמכונה לעתים גם "מלך התנוחות".


מהי עמידת ראש?

"תרגול קבוע ומדויק של שירשאסנה (עמידת ראש) מפתח את הגוף, מקנה משמעת למוח ומרחיב את האופקים של הרוח. האדם מתאזן ולומד לשמור על יציבות במצבי כאב והנאה, הפסד ורווח, בושה ותהילה, תבוסה וניצחון" (איינגר, אור על היוגה).


התנוחות ההפוכות הן אחת המתנות הייחודיות שתרמה היוגה לנו המתרגלים. הגוף מצוי במצב מהופך למצבו הרגיל, מה שהופך את הארגון שלנו ביחס לשדה הכובד. דבר זה לכשעצמו פותח בפנינו עולם שלם – מההיבט הפיזי, המנטלי והרגשי.

התנוחות העיקריות במשפחת ההפוכות מכונות מלך ומלכת התנוחות והן, בהתאמה: עמידת ראש (שירשאסאנה) ועמידת כתפיים (סארבאנגאסאנה).

אך למעשה יש טווח רחב של תנוחות הפוכות נוספות על אלו, החל מעמידת אמות ועמידת ידיים ועד תנוחות "חצי הפוכות"- בהן הראש מתחת ללב, אך עדיין הרגליים נותרות על הקרקע, כמו בתנוחת הדולפין, תנוחת כלב מביט מטה ואפילו אוטנאטסנה- הכפיפה לפנים מעמידה. כך שכל אדם המסוגל להוריד ראש מטה- יכול גם להנות מהתועלות של היכולת להתהפך.

עמידת ראש- למה כדאי לנו:


1. זה הופך לנו את כיוון הגוף ביחס לגרביטציה: משפיע על כל המערכות של הגוף- אפילו על עור הפנים! הכל נמשך מטה בכיוון הפוך למצבנו הרגיל.

2. זרימת דם משופרת לקרקפת- השפעה מיטיבה על בריאות השיער ועור הקרקפת.

3. משפר את מצב הרוח – יש אומרים שזה פועל דרך גירוי של בלוטות יותרת המוח והאיצטרובל. יהא אשר יהא המנגנון, כל מי שמתנסה בכמה דקות של עמידת ראש יכול לחוות את האפקט המיטיב על המצב הנפשי.

4. השפעה על זרימת הדם- החזר הדם מהקצוות אל הלב נעשה עם ובעידוד כיוון הגרביטציה, ולא נגדה כמו בעמידה הרגילה. זה מייצר אפקט מרענן, תחושה של הזרקת חמצן לתאי הגוף – תחליף מעולה לכוס קפה כשמרגישים שפופים וחסרי אנרגיה.

5. שיפור החזר נוזלי לימפה מהורידים ברגליים.

6. שיפור פעולת העיכול.

7. חיזוק שרירי הליבה.

8. העומס על חוליות הגב פועל הפוך מהעומס השגרתי – שחרור עומסים מהגב התחתון.

9. חיזוק הידיים, עמוד השדרה, הבטן והרגליים.

10. והכי חשוב, ההיבט המנטלי והרגשי:

  • מסוגלות! מזכיר לנו שהרבה דברים שנראים לנו היום דמיוניים, יכולים להיות מיומנות נרכשת. צריך להאמין ולהתאמן.

  • גמישות מחשבתית! מאפשר שינוי נקודת מבט – פיזית, מנטלית, רגשית. כשזזים מהרגלים ישנים, מתגלית גם מציאות חדשה. שווה לעתים פשוט להיעמד על הראש ולבחון אח"כ עניינים תקועים בחיינו בראייה רעננה.

  • הזדמנות לתרגל קבלה עצמית, סבלנות נוכח כשלונות, חקירה עצמית וזיהוי חולשות וחוזקות. האם אנחנו מתרגלים מתוך עמדה תבוסתנית או כוחנית? איך אפשר לשנות את זה ולזהות את האפקט על ההצלחה בתנוחה עצמה?

11. תועלות לטווח ארוך, שמיוחסות למי שמתרגל עמידת ראש על בסיס יומיומי:

  • שיפור זכרון

  • שיפור בחיוניות

  • שיפור באיכות השינה


אזהרות:


  • אנא, אל תתחילו לתרגל לבד בבית. חשוב להתחיל את ההיכרות עם התנוחה כשאתם בנוכחות מורה מוסמך שרואה אתכם. אחרת עלולים להיטמע הרגלים שגויים שממש קשה לעקור אותם מאוחר יותר, שיעצרו את התקדמותכם וישרישו דפוסי יציבה לא מיטיבים.

  • אם אתם חדשים יחסית בתרגול, אבל כבר תרגלתם עם מורה ואתם רוצים להמשיך ולהתאמן בבית: זכרו שתמיד חשוב לשמור על מתינות ועל הדרגתיות. התחילו עם 30 שניות. בהדרגה ניתן לעלות לדקה, שתיים ושלוש. אם תרצו לעלות למשכים ארוכים יותר- התייעצו קודם עם המורה שלכם שיעריך עד כמה אתם מוכנים לכך.


... והכי כיף: לתרגל במקומות מפתיעים !!


להתראות בשיעורי חודש יוני.

נחגוג יחד תנוחות ורצפים של היוגה הקלאסית, כאלה שכולם אוהבים ושתמיד כיף לחזור אליהם.

121 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

יוגה מסקרנת אותך?

מנויי הבלוגיוגה מקבלים ניוזלטר חודשי עם:

* טיפים * המלצות * מפגשי העשרה * סרטונים

וכל מיני רעיונות מעניינים מעולם היוגה.

מוזמנים להירשם לבלוגיוגה כאן: 

bottom of page